Протягом дуже тривалого часу бандуристи-виконавці,
майстри шукали шляхи розвитку та удосконалення бандури. Інструмент пройшов
значний шлях еволюції від діатонічного інструмента до складнішого за строєм і
способами гри. Період еволюції тривав
кілька століть. Активне вдосконалення бандури почалось з ХХ ст. Г.Хоткевич
вперше поставив проблему уніфікації інструментарію і способу гри. Це були
необхідні умови для створення професійної школи бандурного виконавства. Він
казав: «На наше покоління випав обов’язок вирішити такі завдання: вибрати тип
гри, стабілізувати інструмент, винайти хроматизм, розвинути техніку гри,
розширити репертуар». Хоткевич вважав, що найкращий спосіб гри – харківський,
при якому для лівої і правої руки відкривались однакові умови(бандура трималась
на колінах паралельно до корпусу виконавця, струнами до слухачів).
Чернігівський спосіб дещо обмежував виконавські можливості, оскільки передбачав
гру правою рукою лише на приструнках, а лівою – на басах.
![]() |
Чернігівський спосіб |
![]() |
Харківський спосіб |
Окрім
Хоткевича, удосконаленням бандур харківського типу також займались Л.Гайдамака,
С.Снігирьов. Вони в 1925р. створили конструкції оркестрових бандур: пікколо,
прима, бас. В 1946р. Іван Скляр створює бандуру з перемикачами на базі
чернігівського(київського) інструмента. Її стрій – Es-dur, діапазон від до# великої, до
соль третьої октави. Сім перемикачів тональностей(As,Es,B,Fis,Cis,Gis,Dis) дозволяють охопити всі тональності кварто-квінтового
кола на основному і верхному ряді струн. І.Скляр та В.Тузиченко розробляють
нові типи оркестрових бандур: прима, альт, бас, контрабас. Сім’я оркестрових
бандур стає провідною групою в капелах і ансамблях.
![]() |
Бандура-альт |
![]() |
Бандура-контрабас |
З 1954р. за
кресленнями І.Скляра, Чернігівська фабрика музичних інструментів розпочала
серійно виготовляти модернізовані бандури. В 1967р. І.Скляр розробив бандуру
київсько-харківського типу, в якій механізм перемикання розповсюджувався як на
приструнки, так і на баси, що розширювало ігрові можливості, але до масово
виробництва справа не дійшла.
В 1953р.
викладач Львівської консерваторії В.Герасимено розробляє бандуру
«Львів’янка»(підліткова та доросла). На інструменті був застосований новий
механізм перемикання тональностей а також нова конструкція(клеєна дека).
Основний стрій – також Es-dur.
![]() |
Чернігівська бандура |
Брати
Гончаренки, українські емігранти, популяризували бандуру «Полтавку», в якій
система індивідуальних перемикачів хроматизує окремо кожну струну, що дозволяло
використовувати в грі кобзарські, «лебійські» лади. На прототипі «Полтавки»
конструктор В.Ветцал розробив «Baby-bandura» - дитячу бандуру, яка при незмінних конструктивних
принципах мала зменшену форму і відповідно звукоряд.
В останні
роки спостерігаємо також способи поєднання можливостей бандури київського і
харківського типу. Так, сучасний майстер Р.Гриньків розробив нову модель
бандури, яка дозволяє в процесі гри поєднувати виконавські прийоми обох
способів.
Коментарі
Дописати коментар