Перейти до основного вмісту
Протягом дуже тривалого часу бандуристи-виконавці, майстри шукали шляхи розвитку та удосконалення бандури. Інструмент пройшов значний шлях еволюції від діатонічного інструмента до складнішого за строєм і способами гри.  Період еволюції тривав кілька століть. Активне вдосконалення бандури почалось з ХХ ст. Г.Хоткевич вперше поставив проблему уніфікації інструментарію і способу гри. Це були необхідні умови для створення професійної школи бандурного виконавства. Він казав: «На наше покоління випав обов’язок вирішити такі завдання: вибрати тип гри, стабілізувати інструмент, винайти хроматизм, розвинути техніку гри, розширити репертуар». Хоткевич вважав, що найкращий спосіб гри – харківський, при якому для лівої і правої руки відкривались однакові умови(бандура трималась на колінах паралельно до корпусу виконавця, струнами до слухачів). Чернігівський спосіб дещо обмежував виконавські можливості, оскільки передбачав гру правою рукою лише на приструнках, а лівою – на басах.
Чернігівський спосіб
Харківський спосіб

Окрім Хоткевича, удосконаленням бандур харківського типу також займались Л.Гайдамака, С.Снігирьов. Вони в 1925р. створили конструкції оркестрових бандур: пікколо, прима, бас. В 1946р. Іван Скляр створює бандуру з перемикачами на базі чернігівського(київського) інструмента. Її стрій – Es-dur, діапазон від до# великої, до соль третьої октави. Сім перемикачів тональностей(As,Es,B,Fis,Cis,Gis,Dis) дозволяють охопити всі тональності кварто-квінтового кола на основному і верхному ряді струн. І.Скляр та В.Тузиченко розробляють нові типи оркестрових бандур: прима, альт, бас, контрабас. Сім’я оркестрових бандур стає провідною групою в капелах і ансамблях.
                                                  
     
Бандура-бас      

 Бандура-альт     
                                             
Бандура-контрабас

З 1954р. за кресленнями І.Скляра, Чернігівська фабрика музичних інструментів розпочала серійно виготовляти модернізовані бандури. В 1967р. І.Скляр розробив бандуру київсько-харківського типу, в якій механізм перемикання розповсюджувався як на приструнки, так і на баси, що розширювало ігрові можливості, але до масово виробництва справа не дійшла.
В 1953р. викладач Львівської консерваторії В.Герасимено розробляє бандуру «Львів’янка»(підліткова та доросла). На інструменті був застосований новий механізм перемикання тональностей а також нова конструкція(клеєна дека). Основний стрій – також Es-dur.
                                           
              
«Львів’янка»

 Чернігівська бандура  
                                 
Брати Гончаренки, українські емігранти, популяризували бандуру «Полтавку», в якій система індивідуальних перемикачів хроматизує окремо кожну струну, що дозволяло використовувати в грі кобзарські, «лебійські» лади. На прототипі «Полтавки» конструктор В.Ветцал розробив «Baby-bandura» - дитячу бандуру, яка при незмінних конструктивних принципах мала зменшену форму і відповідно звукоряд.

В останні роки спостерігаємо також способи поєднання можливостей бандури київського і харківського типу. Так, сучасний майстер Р.Гриньків розробив нову модель бандури, яка дозволяє в процесі гри поєднувати виконавські прийоми обох способів. 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Сучасна бандура: виробництво та будова

Сучасна виконавська практика налічує кілька моделей бандур, які відрізняються не лише тембрально-технічними характеристиками, способами гри, а й спрямовані на певне коло виконавців(професіонали, аматори, дорослі виконавці, підлітки). Моделі відрізняються конструкційними формами, способами тримання корпусу бандури виконавцем, а також методами гри на інструменті. Найпопулярніші моделі – «Львів’янка» та чернігівська. Корпус «Львів’янок» склеєний, менший за розміром і легший за вагою. Система перемикачів пучкова, розташована з краю шемстка. Це дає можливість виконавцю перемикати їх під час виконання твору як і лівою, так і правою рукою.   В чернігівській бандурі важелі перемикання знаходяться зверху на шемстку, тому перемикати одразу декілька з них важко. На реставрованих чернігівських бандурах встановлюють пучкову систему, що є прототипом львівської, але перемикачі знаходяться позаду шемстка. Це дає можливість перемикати декілька або навіть всі важелі одночасно. Дека чернігівської ...

Привіт!

Привіт усім, хто читає!!! Розпочинаю свій блог з метою розповісти людям про бандуру, її можливості та перспективи розвитку. Я сама, як представник цієї давньої професії, хочу, щоб наше рідне мистецтво не забували, розвивали та цінували. Адже, на жаль, в наш час спостерігається дуже негативна тенденція: ставлення українців до бандури – інструменту, через який ми пі­знаємо свій національний музичний код, свою сутність – пасивне. Я прагну це змінити))  Отже, розкажу декілька слів про себе. В 7 років я вирішила записатись в музичну школу. Сама вирішила - сама і записалась. Мама була трішки здивована, коли до неї подзвонили і попросили привести свою дитину на вступні іспити до Луцької музичної школи №1. Коли прийшов час вибрати інструмент, я без жодних вагань вибрала вгадайте що? Бандуру звісно ж! Моєму вибору посприяла найкраща викладачка - Федоренко Леся Федорівна. Словами не передати як я їй зараз вдячна за те, що вона взяла мене під своє крило. З нею я розпочала цей нелегк...