Перейти до основного вмісту

Сучасна бандура: виробництво та будова

Сучасна виконавська практика налічує кілька моделей бандур, які відрізняються не лише тембрально-технічними характеристиками, способами гри, а й спрямовані на певне коло виконавців(професіонали, аматори, дорослі виконавці, підлітки). Моделі відрізняються конструкційними формами, способами тримання корпусу бандури виконавцем, а також методами гри на інструменті.
Найпопулярніші моделі – «Львів’янка» та чернігівська. Корпус «Львів’янок» склеєний, менший за розміром і легший за вагою. Система перемикачів пучкова, розташована з краю шемстка. Це дає можливість виконавцю перемикати їх під час виконання твору як і лівою, так і правою рукою.  В чернігівській бандурі важелі перемикання знаходяться зверху на шемстку, тому перемикати одразу декілька з них важко. На реставрованих чернігівських бандурах встановлюють пучкову систему, що є прототипом львівської, але перемикачі знаходяться позаду шемстка. Це дає можливість перемикати декілька або навіть всі важелі одночасно. Дека чернігівської бандури довбана, виготовлена з суцільної деревини і більша за розмірами.
Роман Гриньків вніс значні інновації  в розвиток сучасної бандури: стесав деки для їхнього кращого резонування, встановив підставку, яка дозволяє тримати інструмент не доторкаючись до ніг, і демпферну систему, улегшив вагу перемикачів та зменшив їх розміри, вмонтував кілки глибше в деку, щоб не заважали грати харківським способом.  


На жаль,  в наш час серійне виробництво бандур відбувається лише на фабриці «Трембіта». Там виготовляється 4 типи бандур: «Львів’янка» без механізму, бандура «Прима» з механізмом, бандура підліткова харківського типу та бандура підліткова з механізмом для перестроювання тональностей. Найбільш популярні  моделі львівських бандур – «Прима» та бандура підліткова з механізмом для перестроювання.
Тембрально-виразовий потенціал бандури на сучасному етапі постійно розширюється. Феноменом бандурної колористики є те, що інструмент синтезує в собі різні тембри в залежності від способу звуковидобування та застосування штрихової палітри. Бандура відображає звучання старовинних інструментів: лютні, чембало. Вона зберегла характеристика традиційно народної творчості і зуміла їх поєднати з європейськими музичними традиціями. Деякі сучасні виконавці використовують електронні тембральні ефекти.
Також є дитяча бандура, на якій грають діти, які тільки почали займатись грою на бандурі. На ній 49 струн і за розмірами вона також менша. Дитячі бандури виготовляли і львівська, і чернігівська фабрики.
Будова бандури
Бандура виготовляється з клену, верби або явору. Вона складається з двох основних частин — корпусу та грифа(4).
Корпус виготовляється з кленової або яворної породи дерева.  Верхня дека – з резонансової ялини, покрита лаком(палітурою). Краї деки часто оздоблюються орнаментом. Корпус має верхню та нижню деки(7). Між ними знаходяться дві планки – «душа» бандури. Три пружини між деками надають міцності корпусу інструмента. В центрі верхньої деки – резонаторний отвір(8), який підсилює звук.  Краї верхньої деки часто оздоблюють орнаментами.
В верхній частині корпусу розташований шемсток(9). На нього прикріплені кілки(10) та латунні поріжки(11), які тримають струни зверху. Знизу ж вони кріпляться на штифти. Нижче від резонаторного отвору кріпиться підструнник(13).
На грифі є поріжок(3) і підструнник, або кобилка для басів(6), що підтримують струни на певній висоті від деки.
Струни на бандурі охоплюють кілька регістрів, які різняться за тембром звучання: нижній регістр(велика і мала октави) має глибокий оксамитовий м’який звук, середній(перша і друга октава)  - насичене , яскраве звучання, а верхній(третя октава) – дзвінкий блискучий звук. Струни розміщуються від найтовщої до найтоншої. Чим грубша струна, тим нижче її звучання. Довжина струн зменшується поступово, в міру наближення до краю бандури. Струни, розташовані на грифі називаються басовими, а ті, що на корпусі – приструнками. Басові струни і частина приструнків мають мідну обмотку. На «Львів’янці» обмотка до ноти соль 1 октави, а на Чернігівській – до ноти до 1 октави.

Отже, сьогодні бандура – багатострунний хроматичний інструмент, можливості якого розвивають й досі.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Протягом дуже тривалого часу бандуристи-виконавці, майстри шукали шляхи розвитку та удосконалення бандури. Інструмент пройшов значний шлях еволюції від діатонічного інструмента до складнішого за строєм і способами гри.  Період еволюції тривав кілька століть. Активне вдосконалення бандури почалось з ХХ ст. Г. Хоткевич вперше поставив проблему уніфікації інструментарію і способу гри. Це були необхідні умови для створення професійної школи бандурного виконавства. Він казав: «На наше покоління випав обов’язок вирішити такі завдання: вибрати тип гри, стабілізувати інструмент, винайти хроматизм, розвинути техніку гри, розширити репертуар». Хоткевич вважав, що найкращий спосіб гри – харківський, при якому для лівої і правої руки відкривались однакові умови(бандура трималась на колінах паралельно до корпусу виконавця, струнами до слухачів). Чернігівський спосіб дещо обмежував виконавські можливості, оскільки передбачав гру правою рукою лише на приструнках, а лівою – на басах. Чернігівс...

Привіт!

Привіт усім, хто читає!!! Розпочинаю свій блог з метою розповісти людям про бандуру, її можливості та перспективи розвитку. Я сама, як представник цієї давньої професії, хочу, щоб наше рідне мистецтво не забували, розвивали та цінували. Адже, на жаль, в наш час спостерігається дуже негативна тенденція: ставлення українців до бандури – інструменту, через який ми пі­знаємо свій національний музичний код, свою сутність – пасивне. Я прагну це змінити))  Отже, розкажу декілька слів про себе. В 7 років я вирішила записатись в музичну школу. Сама вирішила - сама і записалась. Мама була трішки здивована, коли до неї подзвонили і попросили привести свою дитину на вступні іспити до Луцької музичної школи №1. Коли прийшов час вибрати інструмент, я без жодних вагань вибрала вгадайте що? Бандуру звісно ж! Моєму вибору посприяла найкраща викладачка - Федоренко Леся Федорівна. Словами не передати як я їй зараз вдячна за те, що вона взяла мене під своє крило. З нею я розпочала цей нелегк...